2012/10/04

Steg 1 - Allt som ska in ska vägas!!!

 

Nu är det igång. Men starten är väldigt behaglig. Min PT Samuel Blomgren har gett mig uppdraget att börja min komma-i-form-omvandling med att föra dagbok över min matkonsumtion. Eller som han uttryckte det: "allt du stoppar i munnen ska in i dagboken". Jag vet inte om jag är petig i överkant, men man vill ju inte få IG på första uppgiften. Jag bokför allt: vatten, kosttillskott, sås, vin, kaffe... och förstås all mat. Varje livsmedel för sig. De digitala hjälpmedlen är många. Jag använder en webbaserad dagbok som heter Dumbbell. Programmet har över 2000 färdiga förslag på livsmedel och kombinationer av färdiga rätter med angivna näringsvärden. Om maten du tänker väga inte finns i registret kan du lägga till det själv, men du måste då ta reda på de exakta värdena. Därför fungerar det dåligt att äta ute eller köpa livsmedel utan näringsdeklaration. Kopplat till programmet finns en app till min iPhone som heter Matdagbok 2, så att jag lättare kan kan sköta min dagbok utan att behöva släpa med mig en dator överallt.

Jacob Jensen köksvåg
Det som underlättat starten enormt är att jag redan innan hade en snygg digital köksvåg i dansk design på väggen ovanför diskbänken. Den har en enkel funktion där jag trycker på en knapp så nollställs vågen även om tallriken står på. Så jag lägger på en ingrediens i taget och nollställer vågen däremellan. Ska man väga all sin mat är det nog helt avgörande att man kan ha sen framme hela tiden. Tröskeln får inte vara för hög att klara av uppdraget, för då blir risken att anledningarna att slarva eller sluta alltför övervägande.

Fickvåg 11,4x7,6x2cm, 145g
Hur funkar det när jag vill äta ute då, eller om jag blir hembjuden till någon? Ja, matdagboken handlar bara om att skaffa sig en bild av vad jag äter. Hur ser min kostbild ut? Därför kan jag hoppa över dagboken någon gång ibland om det inte går att lösa på något sätt. Skulle i och för sig vara kul att köpa en digital fickvåg att bära med mig på resor och till svärföräldrar. Som den här t.ex. Bara elva centimeter lång. Man skulle kunna hamna i en hel del dråpliga situationer. Man står där i kön på Café Mignon och räcker diskret fram vågen och ber dem väga kanelbullen... och kaffet... och mjölken till cappuccinon!

 

Det häftiga med att väga maten är jag nästan genast blir väldigt medveten om vad och hur mycket jag äter. eftersom jag också bokför det jag dricker blir det också tydligt hur mycket vätska jag får i mig dagligen. Jag har tidigare aldrig haft en aning om mina matvanor, inte riktigt. Jag lagar mycket mat och är noggrann med råvaror, men hur mycket protein, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler jag stoppat i mig har jag aldrig vetat. Baksidan med vägningen (om det egentligen är en baksida) är att jag inte kan blanda ihop olika ingredienser hur som helst innan jag väger, så grytor, pytt och soppor får vänta lite tills jag kommer i ordning med mina vanor. Nu väntar jag spänt på nästa steg som antingen är att korrigera min kost eller kanske att påbörja min träning. I'll be back!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar