2012/10/12

Kaliper-testad och klar!

Så har man genomgått de första testerna. Med en kaliper har min personlige tränare (PT) Samuel mätt mitt underhudsfett för att kunna uppskatta hur mycket kroppsfett jag har. Det finns flera fettmätningsmetoder och kaliper (från 1800-talet) är definitivt den äldsta som används idag. Kaliper är en slags tång som mäter underhudsfettet t.ex. på underarmar, ”kärlekshandtag” och lår. Den här metoden fungerar inte på extremt överviktiga eftersom den inte mäter bukfettet som sitter bakom magmusklerna, men på hyfsat normala fungerar den rätt bra.

Kaliper
 

Anledningen till att jag mäter mitt kroppsfett är att jag ska genomgå en förvandling - "från sunk till hunk". Nja, hur mycket hunk jag blir vet jag inte, men projektet handlar om att komma rejält i form. Jag fyller 50 år nästa år och har inte tränat mycket de senaste 30 åren. Man kan lugnt säga att det märks. En mängd jobbiga och kanske även oroväckande symptom har börjat dyka upp. Bland annat trötthet, stelhet, lite domningar här och där (inget oroväckande där dock), och en massa andra småkrämpor. Kroppen orkar inte på långa vägar vad den klarade för så där tjugo år sen. Lite grävning i trädgården ger rygg- och knävärk, det flåsas vid alltför kraftiga uppförsbackar mm. Så nu får det vara nog! Med den här utvecklingen så lär man vara ett kolli vid sextio. Jag har läst om många människor som börjat betydligt senare än jag och som uppnått häpnadsväckande resultat. Jag kommer att återkomma till dem i senare blogginlägg. Det som jag trodde för tio år sen, att har man passerat trettio så är det för sent. Det är bara att hoppas på det bästa och invänta döden på ett så skonsamt sätt som möjligt. Herrrrrre gud, ska det vara så???

 

I drygt en vecka har jag bokfört min mat i appen Matdagboken som jag skrev om i förra inlägget. Samuel konstaterade att jag äter varierat och bra. Mitt energiintag snittar på ungefär 2100 kcal om dagen. I total vila behöver jag med min ålder (49) och min vikt (102kg - snälla berätta inte för någon!) ett intag runt 1900 kcal. Eftersom jag inledningsvis behöver gå ner några kg så ska jag ligga på ett svagt minus i energiintag och det reglerar jag med att träna. Däremot behöver energiintaget fördela sig lite annorlunda. Idag kommer ca 40% från fett, 24% från protein och 35% från kolhydrater. 40% måste istället komma från protein om det ska fungera med min träning. För att göra det enkelt för mig så kommer jag åtminstone inledningsvis att justera det med ett proteintillskott gjort av vassle (restprodukten vid osttillverkning). Det visade sig till och med finnas en ekologisk variant av det. Det är ett pulver som man blandar med vatten, juice, smoothie eller liknande. Man ska vara försiktig med de smaksatta sorterna eftersom de flesta av dem innehåller aspartam. Några är sötade med stevia. Jag har beställt naturell och smaksätter helt själv med juice eller bär. Bara att dricka proteintillskott känns lite hunkigt!

Om du är nyfiken så följ min resa "från sunk till hunk" här på Men of Sweden. Se min glädje och mina bedrövelser. Så småningom när jag kommit en bit på väg kommer jag att lägga in bilder och kanske någon film.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar