2012/09/28

Nu jäklar blir det åka av!

Så var man då där. Nya vindar. Förändringar. Jag har återigen bestämt mig. Från nästa vecka drar jag igång med en träning som kommer att förändra mig, inte bara fysiskt utan sannolikt kanske mest mentalt. Jag har gjort ett avtal med personlige tränaren Samuel Blomgren att genomgå ett program med hård fysisk träning och strikt kosthållning med kostdagbok. Det var länge sen jag såg fram emot något så mycket som jag gör nu. Det finns flera anledningar till att jag vill detta. Dels är jag förstås fåfäng. Känslan av att se sig i spegeln på morgonen och gilla det jag ser är mycket lockande. Tanken på att min frun kanske kommer att gilla det hon ser är berusande.

Min personlige tränare Samuel Blomgren
Det handlar också om att förbereda min kropp på att bli äldre och må bra så länge som det är möjligt. Att ha en bra kondition och vara fysiskt stark tror jag är avgörande för en god livskvalité både nu och på äldre dar. Att börja träna när man är 70 kan vara riktigt bra, men ännu bättre är att börja i tid och sen hålla sig i trim. Det är klart att en fysik i toppform inte räcker för att må bra som gammal. Utan en känslomässig balans, intellektuell stimulans osv kan man vara i hur bra fysisk form som helst utan att för den skull må bra. Men jag tror definitivt att en bra fysisk form stärker självkänslan enormt och kan ge positiva emotionella endorfinkickar och en bättre grund för att må bra, medan att vara en soffliggare tvärtom kan ge precis motsatt effekt.

Fysiskt välmående kan boosta ett känslomässigt välmående
En tredje anledning är att jag är övertygad att om du känner dig fysiskt stark, så ökar chanserna enormt att du även kan känna dig mentalt stark i många situationer. Det betyder inte att du ska gå omkring och känna dig överlägsen, men du kanske inte behöver gå omkring och känna dig trampad på eller överkörd. Det kanske är idiotiskt förstås, men jag har själv alltid uppfattat det så att fysiskt starka människor även har ett starkt psyke. Det har garanterat inte alltid varit så, men känslan har varit den, utan att de ens ha försökt framställa sig som självsäkra. Deras fysik har bara lyft fram den känslan medan flera av dem innerst inne kanske har varit osäkra. Människor som däremot är självsäkra ändå och framställer sig som det, brukar ju lyckas rätt bra oavsett fysiska företräden. En god fysik är alltså förstås ingen garanti för god självkänsla och självsäkerhet, men kan hjälpa till ganska bra.

Det sista skälet är att det är rätt praktiskt att vara stark. Så många gånger är det inte som jag hade behövt lite mer effektiva muskler, där det istället resulterat i att jag inte kunnat genomföra det jag ville göra, eller att jag skadat mig. Jag vet inte hur många gånger en fysisk ansträngning resulterat i ryggskott, sträckningar, stukningar, muskelinflammationer mm. Det kan man förstås få även om man är stark, men risken är ju mindre om din kropp klarar av det du utsätter den för. Och att bli äldre gör mig inte visare, bara envisare. Många gånger tror jag mig klara det jag klarade för tjugo-trettio år sen. Det hade jag nästan gjort om jag hållt igång min träning under alla de år jag hållit mig borta från gymmet, simhallen, löparspåret osv.

Känslomässig styrka påverkar även fysisk hälsa
Men, det är aldrig för sent. Även om du har blivit stelare, fått något fysiskt handkapp eller tror att din kropp gett upp, så går det alltid att göra någonting för att må fysiskt avsevärt mycket bättre. Det tänker jag göra nu! Så följ min resa här på Men of Sweden och inspireras.

 

2 kommentarer:

  1. Du har helt rätt. Själv är jag 57 år, tränar en 8-10 pass i veckan, både löpning, styrka, airobics och zumba och under hösten kommer jag bli certifierad Zumba Gold (för seniorer) instruktör. Det är aldrig för sent att börja.

    /Sture

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra Sture. Jag möte så många som ger upp och inte sällan i relativt unga år. Jag har själv gett upp en gång i tiden och det höll i sig ett tag, men känslan av att det enda man väntar på är döden fick mig att vakna upp 15kg senare (varav det mesta i kroppsfett). Du verkar vara en stor inspiratör för många. Skriv gärna till mig och berätta din historia om du vill.

      Radera