2012/09/16

Dags för en PT!

Jag vet, jag är sanslöst fåfäng. Men samtidigt är jag helt övertygad att det för mig finns en direkt koppling mellan fåfänga och att må bra. När jag tittar mig i spegeln och gillar det jag ser, så mår jag mycket bättre. På samma sätt fungerar det i andra riktningen. När jag står framför spegeln på morgonen och ser en plufsig, småfet snart femtioåring med påsar under ögonen, då vet jag att det här blir ingen bra dag, åtminstone inte utan en rejäl uppryckning. Jag gillar att må bra, att känna mig stark och smidig, att känna mig snygg och attraktiv. Jag gillar att min fru tittar på mig så där så att det känns som att hon vill äta upp mig. Jag är helt övertygad om att detsamma gäller de allra flesta män, även om det kan vara på ett omedvetet plan, eller att man inte uttalar orden. Och jag kan garantera att deras partners vill att deras män ska vara starka, snygga och sexiga. Pröva att använda ordens motsats så förstår du vad jag menar.

 

 

Jag har börjat dansa salsa med min fru. Det är sensuellt, nästan sexuellt och samtidigt en bra träning i smidighet och kondition. Och vi gör det tillsammans. Nu vill jag gå ett steg längre och träna upp min kropp. Målet är inte att bli bodybuilder-stor. Inte ens i närheten, men jag vill få snygga armar, axlar, ben och en läcker bröstkorg och mage. Problemet är att jag inte har en aning om hur det ska gå till jag vet inte ens hur jag ska börja. En av mina facebookvänner har en skitsnyggt vältränad kropp, så jag frågade honom med mycket glimten i ögat hur man blir sån. "Du skaffar dig en bra personlig tränare - PT". Plötsligt fick jag ett meddelande från hunken Samuel Blomgren som är PT på Deep Bodywork i min facebook-inkorg och nu ska vi ha en första konsultation. Första steget mot en vältränad kropp är taget. Nu kanske jag äntligen får användning för mitt aldrig utnyttjade, men betalda årskort på Friskis & Svettis!

 

 

Att ha en PT är inget konstigt. Du behöver inte alls ha som mål att bli en hunk (även om det också kan vara ett mål). Det finns inga gränser i kön, ålder, kultur, mål för att ta hjälp av en PT. Du kan vara total nybörjare eller en erfaren gymmare och ändå ha stor nytta av en PT. Det är förstås klart att det kostar pengar, men det kan helt anpassas till din plånbok och dina behov. En första träff är ofta gratis. Där går man igenom vilka mål man har med sin träning och tänkbara upplägg för samarbetet med din PT. Mycket av rådgivningen och upplägget kan göras via mail, skype och telefon.

 

 

En vanlig missuppfattning tror jag är att det är för sent efter en viss ålder. Musklerna går inte att träna upp. Man bryter ner och skadar sin kropp. Men ingenting kan faktiskt vara mer fel. Det visar sig till och med i undersökningar att just styrketräning är en mycket viktig källa till god fysisk och mental hälsa för äldre människor. När Randy (bilden ovan) fyllde 50 bestämde han sig för att sluta med att vara en TV-förlamad sunk och började istället att ändra sin kost och träna på gym. Han åt sju små måltider om dagen, varav det mesta var proteintillskott. Han började springa 5 km tre dagar i veckan och styrketräna lika ofta. Det tog honom bara ett år att gå från den vänstra bilden till den högra. Helt otroligt! Jag tror att hans fru inte är besviken.

Hur snabbt det går för mig och hur långt jag är beredd att gå vet jag inte än, men jag ser fram emot utmaningen. Löpning har definitivt aldrig varit min starka sida. Jag vet heller inte hur mycket pengar jag vill lägga på detta, men jag misstänker att jag kommer att veta betydligt mer efter min första konsultation med Samuel Blomgren. Så nu kör vi så det ryker!

Freeeeeeee your mind!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar