2012/12/06

Be your own success!

Läs Estee Lauders citat här nedanför högt för dig själv och fundera över hur ofta du lägger krokben på dig själv. Alla bortförklaringar, alla bortkastade möjligheter, alla drömmar som du drömt och valt att inte förverkliga. Just det! Du har valt det!
För alla kan välja att lyckas, inte att bli bäst på allt, inte att bli mångmiljardär, men att förverkliga drömmar. Det finns så många berättelser om människor som börjat i en källare, i garaget eller i flickrummet med att uppfinna, att planera, att öva för att förverkliga drömmar och som genom att sparka Jante i arslet och envist tro på sig själv och det man vill gjort just det - förverkligat drömmar!

Det är dessutom aldrig för sent. Jag fyller snart femtio år och har börjat förverkliga flera av mina drömmar. Projektet "från sunk till hunk" är påbörjat, där jag anlitat världens bästa personliga tränare Samuel Blomgren för att göra mig starkare och för att tillfredsställa min fåfänga att få lite snygga muskler. Jag har smugit igång mitt företag Men of Sweden AB med något helt annat än jag gjort förr - sälja skönhets- och hälsoprodukter mm till män. Arbetet med hemsidan är igång med hjälp av min styvdotter Felicia som är en grym grafisk designer och hennes vän Lene jobbar med företagets logotyp. Min dotter Fanny är en nykläckt, men drivkraftig och suverän på bokföring. De flesta har vänner och släktingar runt omkring sig med enorma kompetenser, idéer och erfarenheter. Det gäller bara att våga fråga. En vän frågade vad jag kan om skönhet och hälsa, menande att om man inte är expert så kommer det att gå åt helvete. Men det räcker att kunna tillräckligt. Vill jag ha in expertkunskap så kan jag anlita en expert!

 

Nästa dröm ska bli att skriva en roman. Jag har redan skrivit 70-80 sidor på ett projekt som jag nu lägger ner. Det är en berättelse som jag inte längre vill berätta, men som har varit oerhört betydelsefull som övning i berättande och i att arbeta med mitt språk. Det är alltså inte ett misslyckande utan en ovanligt lyckad övning, som hjälpt mig att komma fram till flera uppslag som jag ska dra igång nu. Och det är just det. Man måste testa, pröva, öva, byta, ändra, pröva igen, byta igen, lägga ner och starta upp. Det är det som är "hemligheten" för mig. Våga "misslyckas" och kanske framför allt: Våga lyckas!

Gör en storyboard för dina drömmar. Skriv några drömmar du har längst upp på ett stort papper. Skriv sen för varje dröm de steg du måste ta och genomföra för att nå din dröm. Det kan t.ex se ut så här:

Min första Dröm-storyboard (inte sista!)
 

SKRIVA EN KOKBOK

  • Bestäm tema för kokboken
  • Samla eller skapa recept (2 per helg i 20 veckor)
  • Pröva recepten (ett om dagen)
  • Anlita kompisen Thomas (fotograf) att fotografera resultaten
  • Gå en kurs i inDesign på studieförbund (under hela tiden)
  • Sätt ihop kokboken i inDesign
  • Kontakta fem olika förlag/alt. fem olika tryckerier
  • Tryck kokboken (500 ex)
  • Ställa ut på Bokmässa
Eller något annat. Ta hjälp av vänner och var beredd att hjälpa tillbaka (erbjud något tillbaka från början) för att få resultatet riktigt bra. Blicka inte över allt samtidigt, utan gör ett steg i taget. Det finns förstås en massa mellansteg, men var inte för detaljerad, utan kort och koncis. Börja med drömmen och sluta med ett mål. Det behöver inte vara ett slutmål utan ett delmål, men det bör vara ett tydligt mål. Från drömmen om kokbok till bokmässa kan kännas omöjligt lång bort, men att gå från drömmen om kokboken till att bestämma ett tema är mycket nära och möjligt.

Free your mind!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar