2012/11/22

Nio gånger på gymmet!

Ja nu har jag varit nio gånger på gymmet tillsammans med min fantastiske tränare Samuel Blomgren. Det är nog lika många gånger som jag tränat på gym sammanlagt i mitt liv innan denna satsning. Om man räknar bort när jag gått för att springa på löpband, som jag gjorde regelbundet i något halvår för tio år sen. Jag måste säga att det överskrider mina förväntningar med råge, eller ska jag säga med proteine kanske:) Jag fortsätter med mina rutiner att väga min mat. Det är inte skitkul, men det går. Med appen Matdagbok som är kopplad till hemsidan Dumbbell så går det rätt bra. Även min träningsapp Träningsdagbok är kopplad till Dumbbell. I matdagboken för jag in allt jag äter. Jag har skrivit om det tidigare. Nu har jag börjat allt oftare skapa egna "rätter" i Dumbbell för sånt jag äter ofta. Mina egna biffar innehåller t.ex. inget vetemjöl och får därför lite högre proteinhalt än de biffar som redan finns förprogrammerade. Jag har också börjat planera att lägga in de vanligaste färdiga maträtter som jag äter så att det ska bli lättare och snabbare att föra in i dagboken. Allt detta måste göras i själva Dumbbell. I appen kan jag inte skapa nytt. Allt det jag matar in i appen att jag äter registreras däremot direkt i Dumbbell och där kan jag se alla värden på det jag äter. Funkar jättebra.

Matdagboken i min telefon...och nej jag har inte Telenorabbonemang
 

Jag har nästan kunnat hålla mina 40% energiintag från protein och resten från fett och kolhydrater. Ofta hamnar jag på 38-39%, men jag hoppas det är ok. Samuel gjorde igår ytterligare en kalipermätning av mitt kroppsfett och det hade minskat rejält. Buken hade minskat från 27 till 17 mm. Men det är en bit kvar till mitt mål, en bra bit. Jag startade min träning med att gå powerwalks. För att räknas som powerwalk ska man gå med en minihastighet på 7 km/tim. Till min hjälp har jag den fantastiska appen Sportstracker. Den håller via gps koll på hur långt jag går (en liten röst säger till varje kilometer), med vilken hastighet och hur lång tid den senaste km tog. I resultatet redovisas sen hur många kcal jag förbränt. Gå fort var inte så svårt som jag trodde. Jag går i en timme, ofta i 7,2-7,3 km/tim, och aldrig under 7,1. I förra veckan testade jag att maxa från början och klarade 7,9 km/tim i 5 km. Det var jobbigt som fan, men häftigt. Jag försöker gå tre gånger i veckan, men ibland blir det på grund av hög belastning på jobbet bara två.

Samuel visar marklyftteknik. Bilder på mig kommer...var lugn:)
 

En stor favorit i gymmet har blivit marklyft, men jag tror att jag efter hand kommer att uppskatta det mesta jag kommer att testa. I marklyftet jobbar jag med de stora benmusklerna. Där känner jag ett hyfsat självförtroende eftersom jag går så mycket och inte har tappat alltför mycket lårmuskler genom åren. I tisdags var det fjärde gången jag tränade marklyft (i mitt liv) och jag klarade då rätt många repetitioner och maxade på 2x90 kg, vilket är en kraftig ökning från första gången. Jag måste erkänna att jag kände mig extremt manlig. Explosiviteten och känslan i att lyfta snart min egen vikt var enorm. Jag ville bara mer, men Samuel sa stopp! Klok man.

Varför gör jag nu det här? Fåfänga är förstås en stor del i min drivkraft, men inte bara. De senaste femton åren har jag drabbats av en massa småskador och krämpor som sträckningar, ryggskott, muskelbristningar med mera. Jag orkar också mycket mindre än förr. Att gräva i trädgården, sitta på en stol länge när jag jobbar vid datorn, bära flyttlådor åt mina flyttande barn och vänner, bära matkassar, böja mig ner och knyta skor ... Allt det hade börjat bli jobbigt, svårt och ibland till och med smärtsamt. Jag är snart femtio år... Ska det vara så här resten av mitt liv? NEJ ALDRIG I LIVET! Dessutom märker jag nu att det är jäkligt roligt att lyfta skrot!

Crazy me!
 

Jag betalar 20.000 kronor för att bli helt omhändertagen av en oerhört duktig, inspirerande och pedagogisk personlig tränare, som gör gymträningen till något jag längtar till. Det är skitmycket pengar förstås, men betänk vad du annars får för 20.000kr. Det ungefär vad cigarettrökning kostar ett år om du röker 20 cigaretter om dan. Det är också ungefär vad en charterresa till Gran Canarias kostar totalt om du inte hittar en billig sistaminutenresa. Att komma igång ordentligt med träning och få kunskaper i hur jag ska lyfta rätt, maximera och optimera min träning för bästa resultat är något jag kommer att ha nytta och glädje av hela livet. Om jag lever tills jag är 90 år med en ok hälsa, som jag lagt grunden till med en bra fysisk träning, så innebär det att min personlige tränares insats kostat mig 500kr/år eller ungefär 1,37kr/dag. Det tycker jag att jag är värd!

Best PT ever - Samuel Blomgren
 

Om du bor i västsverige (Göteborg, Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Mark, Svenljunga, Borås med mera) så kontakta Samuel för att höra vad han kan göra för dig. Det finns många sätt att lägga upp ett personligt program. Jag kan lova dig en trevlig, engagerad, proffsig, inspirerande och peppande tränare.

Free your mind my friends!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar